Zajęcie ma za zadanie zapoznać dzieci z cyklem rozwojowym żab oraz odpowiedzieć na pytania: jakie są gatunki żab; czym i w jaki sposób żywią się żaby; dlaczego kumkają; w jaki sposób można dotlenić wodę w akwarium.
Zielona żabka. Zapoznanie z cyklem rozwojowym żaby.
AUTOR: mgr Edyta Walentek z Miejskiego Przedszkola Nr 8 w Piekarach Śl.
CELE:
Dziecko zna cykl rozwojowy żaby
wie:
- jakie są rodzaje zbiorników wodnych,
- czym żywi się żaba i w jaki sposób,
- jak wygląda kijanka i „dorosła żaba”
- w jakim środowisku rozwija się żaba.
potrafi:
- wykonać pracę plastyczną wg wzoru,
- prawidłowo wykonać doświadczenie,
- skorzystać z wiedzy i umiejętności zdobytych wcześniej.
POMOCE: gazetka ścienna przedstawiająca treść opowiadania, żywe okazy żaby wodnej, kijanek i roślin wodnych, Papierowe łapki żabek umocowane na drewnianych laskach’ „ żabie języki” z papieru, ołówki, balony słomka ze strzykawką, nagranie odgłosów żab, piosenka nagrana na kasecie magnetofonowej.
MATERIAŁY: papier niebieski, zielone koła różnej wielkości dla każdego dziecka, kleje.
LITERATURA: „Woda – żywioły w przedszkolu” g. Walter „Encyklopedia zwierząt” – pod red. E. Jarmałkiewicz PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Przypomnienie jakie są rodzaje zbiorników wodnych w naturze. Wspólne zastanowienie się czy ktoś może w nich mieszkać.
- Opowiadanie nauczycielki na temat rozwoju żaby od skrzeku po osobnika dorosłego. Zwrócenie uwagi na to, że staw, w którym żyje wiele roślin i zwierząt.
- Demonstracja żywego okazu żaby wodnej, kijanek i roślin wodnych ( demonstracja może się odbyć w innym punkcie zajęcia ). Uświadomienie dzieciom, iż żaby rozwijają się tylko w czystym środowisku wodnym.
- Pokazanie dzieciom w albumie przyrodniczym fotografii innych gatunków żab.
- Zabawa ruchowo – muzyczna pt.„Żaba” z pedagogiki zabawy.
- Odpowiedź na pytanie czym się żywi żaba i w jaki sposób.
- Doświadczenie: zabawa oddechowa „ Żabie języczki” – wdmuchiwanie powietrza do bibułkowych rurek zawiniętych w rulonik. Ponowne zwiniecie rulonika z wykorzystaniem ołówka.
- Odpowiedź na pytanie : jak kumkają żaby. Wykorzystanie nagrania magnetofonowego z odgłosami żab.
- Doświadczenie: pocieranie palcem powierzchni nadmuchanego balonika.
- Zwierzęta wodne potrzebują nie tylko czystej wody, ale i tlenu. Dostarczają im go rośliny wodne jak też ruch wody.
- Doświadczenie: dotlenianie wody kijankom poprzez delikatne wdmuchiwanie powietrza słomką.
- Zabawa do piosenki „ Zielone żabki”- pedagogika zabawy.
- Praca plastyczna - wykonywanie żabek techniką kirigami.
UWAGI: Kolejność poszczególnych punktów zajęcia może być zmieniana w zależności od potrzeb nauczyciela.